ارتش آمریکا در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۲۶ مهر، برای اولین‌بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی‌ــ۲ اسپریت به بیش از ۵۰۰ تاسیسات زیرزمینی حوثی‌ها در یمن، حمله کرد.

بی۲

به گزارش همشهری آنلاین صفحات و رسانه‌های منتشر کننده این فیلم نوشتند که بمب‌افکن‌ بی‌ــ۲ اسپریت بمب‌افکنی رادارگریز و چندمنظوره‌ است که برای نفوذ به پدافندهای ضدهوایی متراکم طراحی شده‌ است و می‌تواند ۸۰ بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی یا ۱۶ بمب هسته‌ای یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرمی را حمل و پرتاب کند.

این نوع بمب‌افکن‌ دو خدمه دارد و شرکت نورتروپ گرومن با همکاری بویینگ، آن‌ را طراحی و تولید کرده است.

بی‌ــ۲ با قابلیت پرواز و اجرای عملیات در ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین، با یک‌بار سوخت‌گیری بیش از ۱۱ هزار کیلومتر طی می‌کند و با قابلیت سوخت‌گیری در هوا می‌تواند در هر نقطه‌ای ماموریت انجام دهد و به آمریکا بازگردد.

این هواپیماها در جنگ‌ صربستان، افغانستان، حمله به دولت صدام حسین در عراق و دو عملیات نظامی آمریکا در لیبی به‌عنوان امن‌ترین هواپیمای جهان و البته تنها بمب‌افکن با قابلیت پرتاب بمب‌های سنگین از فواصلی بسیار دور، وارد عمل شدند.

بمب‌افکن بی-۲ با قیمت تقریبی ۲ میلیارد دلار هم‌اکنون به عنوان گران‌قیمت‌ترین هواپیمای جهان شناخته می‌شود.

بی‌ــ۲ می‌تواند با سرعت یک هزار و ۱۴ کیلومتر در ساعت و حتی تندتر از موشک‌ کروز حرکت کند و به ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین برسد.

بی‌ــ۲ همچنین می‌تواند ۹ هزار و ۶۵۴ کیلومتر بدون سوخت‌گیری پرواز کند و در عرض چند ساعت به هر نقطه‌ای از جهان برسد.

نکته دیگر هم اینکه بی‌ــ۲ می‌تواند محموله‌ای تا ۲۰ تن حمل کند.

بزرگترین نقطه ضعف این بمب افکن باران و هوای شرجی است، قطرات آب باعث ایجاد اختلال در لایه پوششی رادارگریز این جنگنده می شود و قطرات آب باعث گرم شدن این لایه و آتش سوزی می شوند این اتفاق باعث آتش سوزی و از دست رفتن یک بی ۲ در در پایگاه هوایی «وایتمن» در «میسوری» آمریکا شد. این سانحه باعث زمینگری همه بی ۲ شد. این اتفاق باعث شد که پوشش همه هواپیما ها با یک لایه جدید حفاظتی در برابر آب پوشانده شوند.

تنها ۲۱ فروند از این بمب‌افکن تولید شده است، حادثه پایگاه اندرسن منجر به نابودی یکی از آن‌ها شد و در حال حاضر، ۲۰ فروند دیگر در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارند

کد خبر 891683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha